بداهه‌نوازی: هنر اندیشیدن و اجرای موسیقی به طور همزمان.

موسیقی دانان جهان ت

تارتینی جوزپه(TARTINI, Giuseppe)

(پترانو، ترییست 8 آوریل 1692/ پادافوریه ی 1770)

 نوازنده ی ویلن و نظریه پرداز.نزد کشیشان در (کاپودیستریا) پرورش یافت و در همانجا نواختن ویلن را فرا گرفت.سپس از 1709 تا 1713 در دانشگاه (پادوا) حقوق خواند.در این زمان در مقام شمشیرباز و نوازنده ی ویلن به شهرت رسید.پس از ازدواج پنهانیش با یکی از تحت الحمایه های کاردینال (کورنارو) حکم جلب او صادر شد و در لباس مبدل راهبین فراری شد.از 1713 تا 1715 به صومعه (آسیز) پناه برد و در آنجا تحصیلات موسیقی خود را با یک چکسلواکی الاصل پیرو مکتب فرانسیسکن تکمیل کرد و سونات مشهور خود (ابلیس) را ساخت.چگونگی نواختن او راهبین و مردم را شیفته کرد ، اما او همیشه در پس پرده یی می نواخت که نتواند هویتش را کشف کنند.در همین دوران همشهریانش وی را در مـراسـمی بازشـنـاختـنـد و به اطـلاعش رساندند که دشمنـی کاردینال فروکش کرده و بهتر است به پادوا جایی که همس

ش از دو سال پیش در نگرانی به سر می برد ، بازگردد.در آنجا (کینسکی) دفتردارد سفارت بوهم ، (1723-1726) اقامت کرد.سپس بطور دایم به (پادوا) بازگشت و در آنجا در 1728 مدرسه ی مشهور ویلن خود را بنا نهاد.به رغم پیشنهادات وسوسه انگیزی که از دیگرجاها به وی شد ، تا زمان مرگ در پادوا زیست.تارتینی در تکنیک ویلن تحول عظیمی بوجودآورد.او پیشنهاد کرد از زه های کلفت تر و آرشه ای سبک تر و بلندتر استفاده شود.با استعدادترین شاگرد او (ناردینی) بود.

کارهای اصلی : حدود 140 کنسرتو ، بیش از 100 سونات ، 50 تریو و دیگر.نیز بسیاری آثار نظری از آن ها (رساله ی دومین موسیقی فن واقعی هارمونی) (1754).اما تارتینی از دانشی منظم که به وی اجازه دهد یک نظریه ی پیوسته ابراز کند ، برخوردار نبود.

آثار انتخابی : 6 کنسرتو برای ویولن (بوفولی) ، سونات (ابلیس) (اویستراخ) ، (تریو) (د.وا.اویستراخ و پیشنر).


تارکی آنجلو (TARCH Angelo)

(ناپل 1760/ پاریس 19 اوت 1814)

 

 درکنسرواتوار (دی تورچینی) ناپل ، شاگرد (فاگو) و (سالا) بود.در مقام آهنگساز اپرا در سراسر اروپا شهرت یافت.در1797 به پاریس رفت و چندین اپرا کمیک فرانسوی ساخت.

کارهای اصلی : 33 اپرای سریو و 22 اپرا بوف (یا (میان پرده) ، (کمدی) و دیگرشامل 6 اپرا کمیک فرانسوی).


تارگا فرانسیسکو( TAREEGA_Francisco)

(ویلا رئال 1852/ بارسلون 1909)

 

نوازنده ی چیره دست گیتار و بنیانگذار مکتب مدرن گیتار.او به نحو چشمگیری تکنیک نواختن این ساز را بارور کرد و در انتشار آن به سراسر اروپا نقش عمده ای ایفا کرده است.

کارهای اصلی : ساخته های بی شماربرای گیتار ، نیز بازنویسی آثار باخ ، موتسارت ، هایدن و آلبنیز.


تالبرگ زیگیسموند(THALBERG_Sigismond)

(پاکی نزدیک ژنو 8 ژانویه ی 1812 / ناپل 27 آوریل 1871)

 

 نوازنده ی پیانو.قرار بود وارد کاریر دیپلماتیک شود.پیش از آنکه شاگرد (هومل) شود در مدرسه پلی تکنیک وین تحصیل می کرد.نوازنده ی چیره دست پیانو که رقیب (لیست) شد.از وی در سراسراروپا و نیز در برزیل و ایالات متحد آمریکا ستایش فراوان شد.در 1858 باغ انگور بسیار زیبایی در (پوسیلیپ) خرید و در همانجا نیز درگذشت.

کارهای اصلی : 2 اپرا ، قطعات بی شمار برای پیانو، 54 لید.


تالیس توماس(TALLIS_Thomas)

(ماگدبورگ 14 مارس 1681 / هامبورگ 25 ژوئن 1767)

اززندگی تالیس اطلاعات دقیقی بدست نیامده است.در 1532 ارگ نواز کلیسای (دوور) شد.در 1537 رهبر ارکستر (سن مری ات هیل) در لندن و حدوداً از 1530 تا 1540 نوازنده ی ارگ یا رهبر کر صومعه ی (سنت کروا) در (والتام) اسکس شد.سرانجام (جنتلمن نمازخانه) و از 1542 به بعد تالیس و (برد) مشترکاً ارگ نمازخانه ی سلطنتی را می نواختند.تالیس به احتمال در زمان (هانری هشتم) ، (ادوارد ششم) ، (ملکه ماری) و (الیزابت) در خدمت دربار بوده است.در 1575 تالیس و (برد) امتیاز انتشارموسیقی در انگلستان را بدست آوردند.این صنعت که بعدها با رواج مادریگال به موفقیت رسید ، در ابتدا دچار چنان کسر بودجه ای شد که تنها کمک ملکه توانست آنهارا از این مشکل رهایی بخشد.موسیقی (تالیس) تجلی بخش وسیع ترین سبک پولیفونیک است.موتت های بزرگ او همپای درخشانترین آثارموسیقیدانان هم عصرش است و نیزدرردیف بهترین آثار برای موسیقی مذهبی قرارمی گیرد.

کارهای اصلی : 2 مس در 4 و 5 صدا ، 52 موتت لاتین از 4 تا 40 صدا ، سرویس ، پسوم ، لیتانی و دیگر آثار برای آیین مذهبی کلیسای انگلستان ، 20 آنتم و آثاری برای اگ .

اثر انتخابی : (مرثیه ی ژرمی) (دلر).


تامسون ویرجیل(THOMASON_Virgil)

(کانزاس سیتی ، میسوری 25 نوامبر 1896/ ؟ )

 

 منتقد موسیقی در (نیویورک هرالد تریبیون) که ابتدا در دانشگاه (هاروارد) و سپس در پاریس زیر نظر (ن.بولانژه) تحصیل کرد.از 1925 تا 1932 بار دیگر در پاریس اقامت گزید و در آنجا با گروه (شش نفری) پیوند داشت اما اساساً زیر نفوذ ساتی قرار گرفت.

کارهای اصلی : 2 اپرا ، یک باله ، موسیقی صحنه و فیلم ، آثار کرال ، 2 سنفونی ، 2 سوییت ارکستری (پرتره) ، موسیقی مجلسی ، موسیقی برای پیانو شامل 4 سونات ، 40 (پرتره) و 10 اتود ، ملودی های بی شمار.


تامکینز توماس(TOKINS_Thomas)

(سنت داویدز 1672/ نزدیک ورچستر ژوئن 1656)

 

 عضو خانواده ای که پدر، سه برادر (سه برادر دیگرش آماتورهای خوبی بودند) ، پسر، و دو برادرزاده اش ، همگی موسیقیدان بودند.شاگرد (برد) بود.از 1596 تا 1646 در کلیسای جامع (ورچستر) و نمازخانه ی سلطنتی نوازنده ی ارگ بود.سازنده ی مادریگال های زیبا با روش خود به عصر الزابتی پیوند یافت.

کارهای اصلی : 7 (سرویس) ، 100 (آنتم) ، 25 مادریگال (که به نام آواز از آن ها نام برده می شود) ، قطعات بی شمار برای ویرجینال و ویولا.


تانسمان الکساندر(TANSMAN Alexandre)

(لودز 12 ژوئن 1897/ ؟ )

 

 تحصیلات خود را در ورشو به انجام رساند و مدتی نیز در همانجا فعالیت آهنگسازی داشت.در 1921 به پاریس رفت و در آنجا اقامت گزید.تانسمان در پاریس با (مارتینو) ، (هارسانی) و (میهالوویچی) گروه مشهور به (مکتب پاریس) را شکل دادند.

کارهای اصلی : 5 اپرا ، 6 باله ، موسیقی صحنه و رادیو ، 12 اوراتوریو ، 9 سنفونی ، 2 کنسرتو برای پیانو ، کنسرتو برای ویلن آلتو ، موسیقی مجلسی (از آن ها : 8 کوارتت زهی) و ملودی های بی شمار.

اثر انتخابی : اوراتوریوی (عیسی پیامبر) (وان کمین).


تانه یف سرگئی ایوانوویچ(TANEIEV_SergueiIvanovitch)

(حکومت ولادیمیر ، 25 نوامبر 1856/ ، 19 ژوئن 1915)

 

 نوازنده ی پیانو بود.درکنسرواتوار مسکو که خود بعدها استاد هارمونی وتنظیم ارکستری و سپس رییس آنجا شد ، شاگرد (ن.روبینشتاین) در پیانو و (چایکوفسکی) در کمپوزیسیون بود.(تانه یف) استاد (اسکریابین) و (راخمانینوف) بود.

کارهای اصلی : یک تریولوژی بزرگ دراماتیک ، (اورستئیا) کانتات ، 3 سنفونی ، 6 کوارتت زهی و تعداد زیادی ملودی.


تاورنر جان(TAVERNE_John)

(؟ حدود 1495/ بستن 25 اکتبر 1545)

 

 نوازنده ی ارگ بود.از 1526 تا 1530 استاد کر مدرسه ی جدید آکسفورد شد که توسط کادرینال (ولسی) ((کریستت چرچ کالج) آینده) بنا نهاده شده بود.این کالج مهد مکتب لوتر در انگلستان شد و (تاورنر) که از ابتدا طرفدار آن بود ، در 1528 به اتهام کفر زندانی شد ، اما مورد عفو کاردینال قرار گرفت.سرانجام موسیقی را برای آنکه کاملاً خود را وقف مذهب کند ، رها کرد.با این حال تاورنر بزرگترین موسیقیدان انگلیسی نسل خود است.سبک او هم زمان به پایان قرون وسطا و اوایل رنسانس تعلق دارد.

کارهای اصلی : 8 مس ، قطعه هایی از می چون (ته دوم) ، (مانییفیکا) و دیگر، 28 موتت از آن ها : (دوم ترانزیست ساباتوم) ، قطعه ی پروفان.

اثر انتخابی : مس (گلوریا تیبی ترینیتاس) (تورنر).


تای کریستوفر(TYE_Chistopher)

(؟ حدود 1500/ دودینگتون ؟ حدود 1573)

 

 از 1541 یا 1542 به بعد استاد کر و نوازنده ی ارگ کلیسای جامع (الی) شد.سپس در 1560 به جرگه ی کشیشان پیوست و کشیش ناحیه ی (دودینگتون) نزدیک (الی) شد.به نظر می رسد که استاد موسیقی (ادوارد ششم) و به احتمال پرنسس های جوان (ماری) و (الیزابت) نیز بوده است.با سبکی ساده ، مستقیم و برخی اوقات تقریباً عامیانه ، توانست فرم های پیشرفته ای در موسیقی انگلیسی بیافریند.

کارهای اصلی : 3 مس ، موتت های لاتین ، (سرویس) و (آنتم) انگلیسی (از آن ها : یک ورسیون در 4 صدا و 14 فصل).


ترادلاس دومینگو(TERRADELLAS_Domingo)

یا (ترادلیاس دومنیکو) (بارسلون فوریه ی 1713/ رم 20 مه 1751)

 

 شاگرد (دورانته) و از 1732 تا 1737 شاگرد کنسرواتوار (دی پووری دی جسوکویستو) در ناپل بود.از 1748 تا 1751 استاد نمازخانه ی (سن جاکومو اسپاگنوئولی) در رم شد.در 1746-1747 سفری به لندن و پاریس کرد.

کارهای اصلی : موسیقی مذهبی ، 2 اوراتوریو و 12 اپرا.


ترتا توماسو(TRAETTA_Tommaso)

(بیتونتو، باری 30 مارس 1727/ ونیز 6 آوریل 1779)

 

در کنسرواتوار (سانتا ماریا دی لورتو) در ناپل شاگرد (دورانته) بود.پس از کسب محبوبیت ازنخستین اپرایش (فارناس) در 1751 ، در سراسر اروپا شهرت یافت.از 1759 تا 1765 کاپل مایستر دوک (پارما) ، از 1765 تا 1768 مدیر کنسروتوار (اسپدالتو) در ونیز و از 1768 تا 1775 به جانشینی (گالوپی) استاد دربار (کاترین دوم) در روسیه بود.سپس دو سال در لندن زیست اما نتوانست با رقیب خود (ساکینی) برابری کند.به علت شرایط نامناسب آب و هوا در روسیه سلامت و نیروی خلاقه اش به شدت آسیب دید.ترتا موسیقیدانی بزرگ ، باهوش و برخوردار از حساسیتی دراماتیک نظیر (گلوک) بود.

کارهای اصلی : 4 اپرا ، اوراتوریو (سالومون) ، یک (استابات ماتر) ، چندین کانتات و آریا.


ترومبونچینو بارتولومئو(TROMBONCINO_Bartolomeo)

(رون حدود 1470 / ؟ )

 

بخشی از زندگی خود را در خدمت دربار (مانتو) ، (ونسانس) و (فراره) بود.در دوره ی خود از شهرت به سزایی برخوردار شد.نه تنها در مقام یکی از بهترین آهنگسازان آوازهای پولیفونیک با کاراکتر عامیانه بلکه به عنوان قاتل همسرش.

کارهای اصلی : چند قطعه مذهبی و تعداد بی شماری آوازهای پولیفونیک عامیانه (فروتولا).

اثر انتخابی : (فروتولا) (کنسرت هارمونیا موندی شماره ی یک).


تریتو جاکوومو(TRITTO_Giacomo)

(آلتامورا ، باری ، 2 آوریل 1733 / ناپل 16 سپتامبر 1824)

 

شاگرد (آبوس) و (کافارو) از 1752 تا حدود 1760 در کنسرواتوار (دی تورچینی) ناپل تحصیل کرد.در 1785 در همانجا (استاد دوم) و در 1799 (استاد اول) شد.هنگامی که در 1807 این کنسرواتوار مبدل به کالج سلطنتی موسیقی شد ، (تریتو) با (پایزیلو) و (فنارولی) مشترکاً مدیریت آنجا را عهده دار شدند و تریتو تا زمان مرگ به تدریس کمپوزیسیون ادامه داد.در 1816 جانشین (پایزیلو) در مقام کاپل مایستر دربارشد.او استاد (بلینی) و (اسپونتینی) نیز بود.

کارهای اصلی : 53 اپرا شامل 40 بوف و 13 سریو و تعداد زیادی ساخته های مذهبی.


تله فر ژرمن(TAILLEFERRE_Germanie)

(سن مور 19 آوریل 1892/ ؟ )

 

 دوست (داریوس میلو) بود.ابتدا درکنسرواتوار پاریس به تحصیل پرداخت و سپس شاگرد (میلو) شد.این زن آهنگساز عضو گروه معروف شش نفری (میلو ، اونه گر ، اوریک ، پولانک و دوری) بود.(پاستورال) او برای ارکستر کوچک در این دوره نظر همگان را جلب کرد ، اما شخصیت مطبوع و بسیار زنانه ی او در زمان آفرینش باله های سوئدی (1923) (تاجرپرندگان) به کمال تجلی یافت.در 1942 به ایالات متحد آمریکا مهاجرت کرد.

کارهای اصلی : 3 اپرا کمیک : (مجنون عاقل) ، (دریانورد بولیوار) و (روزگاری کشتی کوچکی بود) ، 4 باله ، (کانتات نارسیس) با اقتباس از (والری) ، یک کنسرتو و یک بالاد برای پیانو و ارکستر ، یک کنسرتو برای هارپ ، موسیقی مجلسی و قطعاتی برای پیانو.


تله مان گئورگ فیلیپ(TELEMANN_GeorgPhilipp)

(ماگدبورگ 14 مارس 1681 / هامبورگ 25 ژوئن 1767)

 

کشیش زاده ای که موسیقی را با مطالعه ی آثار اساتید بزرگ موسیقی به ویژه (لولی) و (کامپرا) به تنهایی فرا گرفت.هم زمان که تحصیلات خود را در دانشگاه لایپزیگ در رشته های زبانهای مدرن و علوم ادامه می داد.در 1704 مجمع (کولگیوم موزیکوم) را بنا نهاد.به این ترتیب نخستین کنسرت های عمومی آلمان به اجرا درآمد.در همان سال مقام نوازندگی ارگ کلیسای (نوئوو) به او سپرده شد.سپس عهده دار مشاغل گوناگونی در مقام کاپل مایستر شد وپیش از آن که بطور دائم در مقام کانتور (یوهانوم) و رییس موسیقی پنج کلیسای عمده شهر در هامبورگ مستقر شود ، دست به سفرهای بسیاری به ویژه به برلین و پاریس زد.

تلمان ، (ماتسون) و (کایسر) پیشتازان مکتب هامبورگ در قـرن هجـدهـم بـودنـد.سبـک او بـه نحـوی نـه چـنـدان اصیل

، کنترپوان سنتی و اپرای گوناگون دیگر ، اوراتوریو ، 40 اپرا ، آثار بی شمار تنظیم شده برای ارکستر مشتمل بر 600 اووتور فرانسوی و سوییت ها.

آثار انتخابی : 2 مانییفیکا (ردل) ، (آخرین قضاوت) (آرنونکور) ، کانتات (اینو) (بوتشر) ، (موزیک دو تابل) (ونزینگر) ، سوییت هایی برای فلوت و سازهای زهی (آرنونکور) ، کنسرتو برای ترومپت (آندره) ، کنسرتو برای سازهای گوناگون (گروه ردل) ، سوییت ها (دوات).

 


توخ ارنست(TOCH_Ernst)

(وین 7 دسامبر 1887/ لوس آنجلس اول اکتبر 1964)

 

 به تنهایی آهنگسازی را آموخت در عین حال تحصیلات پزشکی و فلسفه را نیز ادامه داد.از 1934 به بعد به آمریکا رفت ، ابتدا در نیویورک در (مدرسه ی جدید تحقیقات جامعه) و سپس در هالیوود اقامت گزید.

کارهای اصلی : 4 اپرا ، موسیقی صحنه ، موسیقی برای رادیو و فیلم ، 3 سنفونی ، یک سنفونی و یک کنسرتو برای پیانو و ارکستر ، 8 کوارتت زهی ، یک سونات و اتودهایی برای پیانو.


تورلی جوزپه(TORELLI_Giuseppe)

(سانتا ماریا این چاویکا ، نزدرک ورون 22 آوریل 1658/ بولونیا 8 فوریه ی 1709)

 از 1686 تا 1697 در کلیسای (سن پترونیو) ویولا می نواخت.سپس در ارکسترکنت مرزنشین (براندبورگ) نوازنده ی نخستین ویلن شد.پس از آن به وین جایی که یک اوراتوریوی ساخته ی خودش (گمشده) را به اجرا گذاشت ، رفت.در 1701 به پولونیا بازگشت و به رغم شهرتش مقام ساده ی نوازندگی ویلن را در (سن پترونیو) پذیرفت مشکل بتوان اختراع کنسرتو را یه (تورلی) نسبت داد با این حال (اپوس 8) (1709)  تقریباً به فرم (کنسرتینوی مجلسی اپوس 4) ، (سنفونی در 3  کنسرت هایی در 4 اپوس 5) ، (کنسرت های موزیکال در 4 اپوس 6) ((7 اپوس) که گمشده است) ، چند (کنچرتو گروسو اپوس 8) و نیز سنفونی های به صورت دستنویس که شبیه به اوورتورهای ایتالیایی است و به نحوی با ارزش برای ارکستر تنظیم شده است (ابوآ ، باسون ، ترومپت ، ترومبون ، تیمبال ، سازهای زهی و ارگ).


تورنمیر شارل(TOURNEMIR_Charles)

(بردو 22 ژانویه ی 1870/ آرکاشون 3 نوامبر 1939)

 

 نوازنده ی ارگ ، شاگرد (فرانک) ، (ویدور) و (نسان دندی) بود.در 1898 جانشین (پییرنه) در ارگ کلیسای (سنت کلوتید) و در 1919 استاد موسیقی در کنسرواتوار پاریس شد.بدیهه نوازی بی نظیر و موسیقیدانی ملهم از سنن اساتید قدیمی ارگ بود.

کارهای اصلی : 2 اپرا ، آثار بزرگ کرال ، 8 سنفونی برای ارکستر موسیقی مجلسی ، قطعاتی برای پیانو ، ساخته هایی متعدد برای ارگ از آن ها : (ارگ مرموز) شامل 255 قطعه.

آثارانتخابی : (کنچرتو گروسو اپوس 8) (ای موزیچی) ، 3 سنفونی برای ارکستر (پایار).


تورینا ژاکن(TURINA_Joaquin)

(سوسل 9 دسامبر 1882/ مادرید 14 ژانویه ی 1949)

نوازنده ی پیانو بود.پس از تحصیلات ابتدایی موسیقی در زادگاه خود ، شاگرد (ونسان دندی) و (مسکووسکی) در پاریس شد و از 1905 تا 1913 در پاریس زندگی کرد.با (آلبنیز) ، (فایا) ، (دوبوسی) و (راول) روابط دوستانه ای برقرار کرد.پس از آن تقریباً تمام عمرخود را در مادرید جایی که در 1913 استاد کنسرواتوار شد ، به سر برد.(تورینا) و (فایا) بزرگترین آهنگسازان اسپانیایی نسلی که به دنبال (آلبنیز) و (گرانادوس) آمد ، بودند.موسیقیدان اصیل اسپانیایی که توانست منابع اصیل زادگاهش را کشف کند و از هر نوع جلب توجه و کیفیت پایین بدور باشد.با حساسیتی بی نظیر، مطبوع و کمی سخت در سنگفرش های (سویل) بازی نور و سایه را با نواختن گیتاری در دور دست انجام داد.دوست او (مانوئل ماکادو) شاعر ، جذابیت این موسیقی را درشعر خود (تورینا کانتو) توصیف کرده است.

کارهای اصلی : 2 کمدی غنایی ، سنفونی های بزرگ ((رقص خیالی) ، (سنفونیا سویلی) ، (شعری برای سویل) برای سوپرانووارکستر ، چندین ملودی ،  قطعاتی برای گیتار (از آنها : یک سونات بسیار زیبا) ، قطعات بی شمار برای پیانو که اصیل ترین بخش آثار او را تشکیل می دهد.

آثار انتخابی : (رقص خیالی) (فروهبک) ، قطعاتی برای پیانو (ژ.اشانیز).


توزی پی یر فرانچسکو(TOSI_PierFrancesco)

(بولونیا 1646/ فائنزا ، آوریل 1732)

 

 پس از سفرهای بی شمار و کسب شهرت در مقام خواننده ی کنترآلتو، در سال 1682 استاد آواز شد.به استثنا چند سالی را که از 1705 تا 1711 در دربار (یوزف اول) پادشاه اتریش گذراند از 1727 به بعد در لندن زیست.

کارهای اصلی : اوراتوریو ، چندین کانتات مجلسی و یک رساله ی مهم در مورد آواز به نام : (عقایدی درباب آوازهای قدیم و جدید).


تومازی هنری(TOMASI_Henri)

(مارسی 17 اوت 1901/ ؟ )

 

 رهبر ارکستر ، شاگرد (ونسان دندی) و (گوپر) بود.پیش از جنگ رییس موسیقی رادیو و از 1946 تا 1950 رهبر ارکستر (اپرای مونت کارلو) شد.

کارهای اصلی : 4 اپرا، باله ، یک اوراتوریو به نام (فرانسوا و آسیز) ، پیس سنفونیک هایی اغلب با الهامات شرقی ، چندین کنسرتو برای ویلن آلتو، فلوت ، ترومپت ، ساکسفون ، کر و ملودی های بی شمار.

اثر انتخابی : (واریاسیون روی یک تم کورس) (کویینتت بادی فرانسه).


توماس آمبرواز(THOMAS_Ambrroise)

(متز5 اوت 1811/ پاریس 12 فوریه ی 1896)

 

 شاگرد (کالکبرنر) درپیانو و (لزوئور) درکمپوزیسیون بود.در 1832 جایزه ی بزرگ رم را بدست آورد.از 1851 عضو انستیتو و از 1871 رییس کنسرواتوار پاریس شد.

کارهای اصلی : 20 اپرا و اپرا کمیک از آن ها : (مینیون) و (هاملت) ، 3 باله ، یک رکوییم ، مس ها ، کانتات ، موتت و موسیقی مجلسی.

اثر انتخابی : (مینیون) (سباستیان).


توماسینی وینچنزو(TOMMASINI_Vincenzo)

(رم 17 سپتامبر 1878/ رم 23 دسامبر 1950)

 

 تحصیلات خود را در رم به پایان رساند.سپس به آلمان رفت و زیر نظر (ماکس بروخ) به تحصیل پرداخت.در 1917 (دیاگیلف) باله ی زیبای او (زنان خوش اخلاق) را که با تاثیرگیری از سونات های اسکارلاتی ساخته شده بود ، به نمایش گذاشت و سبب شهرت او شد.

کارهای اصلی : 2 اپرا ، 3 باله ، کر، تابلو سنفونیک ، کنسرتوهایی برای ویلن ، برای ویلنسل ، برای پیانو ، برای کوارتت زهی ، یک سونات برای پیانو و ویلن.

اثر انتخابی : (زنان خوش اخلاق) (مارکویچ : (بزرگداشتی از دیاگیلف)).


توماشک واکلاو یارومیر(TOMASEK_VaclavJaromir)

(زکوک ، بوهم ، 17 آوریل 1774/ پراگ 3 آوریل 1850)

 

رویهم رفته در موسیقی خودآموخته بود.او شناخت عمیقی نه تنها از نظر عملی بلکه علمی در موسیقی داشت و درمقام استاد و نوازنده ی پیانو در پراگ بسیار مشهور شد.خانه ی او مرکز موسیقی در پایتخت چکسلواکی شد.ستایش بی حد توماشک از بتهوون نفوذ عمیقی بر آثارش گذاشت.

کارهای اصلی : 3 مس ، 2 رکوییم ، 3 اپرا ، 3 سنفونی ، یک کنسرتو پیانو، چندین سونات و مجوعه های متعدد مشتمل بر قطعاتی برای پیانو ، لیدها.

اثر انتخابی : (فانتزی برای کلاسهارمونیکا) (هوفمان).


تیپت میکائیل(TIPPETT_Michael)

(لندن 2 ژانویه ی 1905/ ؟ )

 

 شاگرد کالج سلطنتی موسیقی.مدیر کالج (مورلی) شد ودر آن جا هنر کرال قرن شانزدهم تدریس می کند ، کنسرت هایی آموزشی می دهد و با شجاعت از لیبرالیسم عقیدتی خود دفاع می کند.(کودک زمان ما) توصیف گر دشمنی تیپت با تمدنی که به شکنجه امکان می دهد ، است.دانش وسیع او در تحریر پولیفونیک ، غنای آثارش و گونه ای دینامیسم که سبب باروری ریتمیک در آثارش می شود ، ازاین آهنگساز اصیل یکی ازجالب ترین شخصیت های  مکتب نو انگلستان عصر حاضر را می سازد.

کارهای اصلی : (عروسی نیمه ی تابستان) ، آثار کرال از آنها : اوراتوریوی (کودک زمان ما) ، 2 سنفونی ، یک کنسرتو برای دو ارکستر زهی ، یک کنسرتو برای ارکستر، یک کنسرتو پیانو ، 3 کوارتت زهی ، 2 سونات برای پیانو.

آثار انتخابی : کنسرتو برای دو ارکستر (بارشای) ، کنسرتو برای ارکستر (دیویس).


تیتولوز ژان(TITELOUZE_Jean)

(سن امر 1563/ روان 25 اکتبر 1633)

نوازنده ی ارگ بود.خانواده اش که همگی موسیقیدان بودند از ابتدای قرن شانزدهم در (سن امر) اقامت گزیدند.بنظر می رسد تحصیلاتش را در مدرسه ی (ژوزییت های دوئو) به پایان رسانده باشد.(تیتولوز) به احتمال با موسیقیدانان کاتولیک تبعیدی که او را با هنر ویرجینال نوازان و ارگ نوازان بزرگ کشورهایشان آشنا کردند و تاثیر آن در آثار او نیز دیده می شود، در ارتباط بوده است.حتی گمان می رود که با (بول) ، (فیلیپ) و (دولاند) ملاقات کرده باشد.بی شک تیتولوز از سوی دیگر زیر تاثیر قواعد پولیفونی نویس های (فرانکو- فلاماند) نیز بوده است اما از اسامی استادان او بی اطلاعیم.در 1585 نوازنده ی ارگ کلیسای جامع شد.در آنجا شهرت وسیعی در مقام بدیهه نواز بدست آورد.هنر اصیل او تجلی بخش روش کنترپوان سنتی در روح موتت است.

کارهای اصلی : 2 مجموعه ی بزرگ برای (مشتمل برهیمن ، فوگ و تحقیقات روی پلن شان ، مانییفیکا یا سرودهای مربوط به مریم باکره) ، چندین مس وآثار آوازی گوناگون.

اثر انتخابی : هیمن و مانییفیکا (شاپویی).


تینگتوریس یوهانس(TINCTORIS_Johannes)

(؟ حدود 1445/ نیول نزدیک بروکسل 12 اکتبر 1511)

 

نظریه پرداز برجسته بود.تحصیلات حقوق و الهیات را در (لوون) انجام داد ، سپس کشیش و عضو شورای اسقفی شهر (نیول) شد.از 1475 به بعد کشیش کلیسای خصوصی و خواننده ی (فردیناند دآراگون) پادشاه ناپل شد.(فردیناند) احترام بسیاری برای تینکتوریس قایل بود ودر 1487 او را به فرانسه وآلمان برای استخدام خواننده فرستاد.او بخش اعظم آثارش را در ناپل ساخت و درآنجا یک مدرسه ی موسیقی که مهد مکتب ناپلی بود ، بنا نهاد.

کارهای اصلی : تنها یک مس به نام (بشرمسلح) ، یک مس (ترییوم وکوم و یک مس ناتمام به نام (ویرجو دی ترونو ) ، یک آواز در سه صدا ، یک (مرثیه) در چهار صدا ، از او بدست آمده است.نیز 12 رساله ی نظری بسیار با ارزش که نخستین آن فرهنگ لغات مربوط به موسیقی است.

اثر انتخابی : مس (ترییوم وکوم) (بلانشار).




دیدگاه کاربران


ارسال دیدگاه

*
شماره تماس شما دیده نخواهد شد.
پست الکترونیکی شما دیده نخواهد شد.
*