بداهه‌نوازی: هنر اندیشیدن و اجرای موسیقی به طور همزمان.

موسیقی دانان جهان ز

زارلینو جوزفه(ZAPLINO_Gioseffe)

(کوجیا 22مارس 1517/ ونیز 14 فوریه 1590)

 

نظریه پردازی برجسته و نویسنده ی یک (فرهنگ موسیقی) بود.در ضمن با ادامه تحصیل در رشته های الهیات ، فلسفه ، ریاضیات و زبانهای قدیمی ، (لاتین ، یونانی ، عبری) در ونیز شاگرد (ویلرت) و مرید (سیپرین دور روره) شد.از 1565 تا 1590 به جانشینی (سیپرین دو روره) کاپل مایستر کلیسای (سن مارکو) شد.

کارهای اصلی : ساخته های بی شمار مذهبی و پروفان ، که تنها یک مس از آن ها باقی مانده است ، یک کتاب (مودولاسیون سکس ولوم) و چندین موتت.سه رساله ی با ارزش.


زایبر ماتیاس(SEIBER_Matyas)

(بودایست 4 مه 1905/ کاپ تاون 24 سپتامبر 1960)

 

از 1919 تا 1924 در کنسرواتوار بوداپست شاگرد (کدای) بود.به سه بخشی آمریکا (آمریکای شمالی ، مرکزی و لاتین) ، در مقام موسیقیدان با یک کشتی بزرگ تجارتی سفر کرد و بخشی از اروپا را درمقام نوازنده ی ویلنسل ، منتقد و استاد (به ویژه در کنسرواتوار فرانکفورت که یک کلاس جاز تشکیل داد) زیر پا گذاشت.در 1935 در لندن اقامت گزید.او که به شدت باهوش و کنجکاو بود جلب تمام رشته های  موسیقی شد و در آثارش نفوذ موسیقی های جدید ، جاز و موسیقی محلی را با یکدیگر ترکیب کرد.

کارهای اصلی : یک اپرا کمیک به نام (اوا با عروسکها بازی می کند) ، موسیقی صحنه و فیلم به ویژه برای فیلم های نقاشی متحرک ، چندین کانتات ، از آن ها :(اولیس) ، ملودی های تنظیم آوازهای عامیانه ، 3 کوارتت زهی ، قطعاتی برای پیانو و نوشته های بسیار به ویژه درباره ی جاز و آثار (کدای).


زاندونای ریکاردو(ZANDONAI_Ricardo)

(ساکو ، ترنته ، 28 مه 1883/ پسارو 5 ژوئن 1944)

 

 در مدرسه ی موسیقی پسارو شاگرد (ماسکانی) بود.در 1939 مدیرهمان مدرسه شد.او در ایتالیا جانشین (پوچینی) قلمداد می شود.

کارهای اصلی : 10 اپرا (از آن ها: (فرانسوی ای از ریمینی) و (رمئو و ژولیت)) ، یک رکوییم ، پوئم سنفونیک ، (کنسرتو رمانچیتو) برای دومین (کنسرتو آندالوسو) برای ویلنسل.


زلمر یوهان پتر(SELMER_JohanPeter)

(کریستیانیا 20 ژانویه ی 1844/ ونیز 21 ژوییه ی 1910)

 

شاگرد (آ.توماس) در پاریس (که در دوره ی کمون پاریس عضو یک کمیسیون موسیقی شد.) و (ف.ریشتر) در لایپزیک.

موسیقی او که به شدت رمانتیک است نفوذ عمیقی برآهنگسازان نروژی نسل بعدی به جا گذاشت.

کارهای اصلی: اوراتوریوها ، کرهای آکاپلا ، حدود 110 ملودی ، پوئم سنفونیک ها.


زلنکا یان دیسماس(ZELENKA_JanDismas)

(لونوویس 16 اکتبر 1679/ درسدن 23 دسامبر 1745)

 

 در وین شاگرد (فوکس) و در درسدن شاگرد (لوتی) بود.در ارکستر درسدن کنترباس می نواخت و پس از چندی مدیر موسیقی کلیسا و آهنگساز دربار شد.موسیقی او بسیار دلفریب است و زلنکا در آثارش خشونت تحریر کنترپوانی را با فانتزی به سبک باروک ترکیب می کند و در ضمن خاطره ای از موسیقی محلی بوهم در الهام ملودیک را زنده می سازد.

کارهای اصلی : 21 مس ، 3 رکوییم ، 2 ته دوم ، یک ملودرام لاتین ، 3 اورتوریوی ایتالیایی ، 108 پسوم ، موتت و دیگر...


زناکیس یانیس(XENAKIS_Yannis)

(آتن 29 مه 1022/ ؟ )

 

موسیقی را از (اونه گر) ، (وارز) ، (مسیان)  و معماری را از (لوکوربوزیه) فرا گرفت.زناکیس برخوردار از حساسیتی بسیار ظریف در موسیقی ذهنیتی وسیع و دانشی جدی در زمینه ی ریاضیات ، کوشید ساخته هایش را به کمک ماشین آی .بی . ام و طبق قوانین بسیار دقیق ریاضی و موسیقی محاسبه کند.

آثار انتخابی : (متاسازی) ، (پیتوپراکتا) ، (اونتا) (سیمونوویک) ، (پرزفاسا) (سازهای ضربی استرازبورگ) ، (نوموس گاما) (کنستان) ، (اورستیا) (کنستان).


زنفل لودویگ(SENFL_Ludwig)

(زوریخ حدود 1488/ مونیخ 1543)

 

 در جوانی عضو نمازخانه ی امپراتور (ماکزیمیلیان اول ) در (کنستانس) بود ، شاگرد (ایزاک) شد و او را در 1515 تا فلورانس همراهی کرد و به جانشینی او ، آهنگساز دربار (ماکزیمیلیان) شد.در 1520 زنفل را در (اکسبورگ) می یابیم ، جایی که (شارل پنجم) وی را پذیرفت و سپس در مونیخ تا زمان مرگش (موزیکوس اینتوناتور) و (موزیکوس ریماریوس) دوک بایر شد.

کارهای اصلی : مس ، موتت و حدود 150 لید پولیفونیک بی نظیر (که در آن ها بعضی اوقات چون نویسنده های موتت های قرن چهاردهم از تعداد متون استفاده می کرد).او (کرالیس کنستانتینوس) اثر ایزاک را نیز کامل کرد.

اثر انتخابی : 3 لید (فایرابند).


زودرمن آوگوست(SODERMAN_August)

(استکهلم 17 ژوییه ی 1832/ استکهلم 10 فوریه ی 1876)

 

 در جوانی جذب حرفه ی دریانوردی شد اما در 1856 برای تحصیل موسیقی به لایپزیگ رفت ، سپس رهبر ارکستر تاتر سلطنتی استکهلم شد.چندین سال با کمک دوستش (گریگ) مجله (نورودیسکا موزیک بلاد) را انتشار می داد.

کارهای اصلی : موسیقی ساکره از آن ها : یک (میزاسولمنیس) ، 4 اپرت ، حدود80 موسیقی صحنه ، کرآکاپلا ، لیدها با ارکستر با پیانو.


زروسمایر فرانس زاور(SUSSMAYR_FranzXaver)

(شواننشات 1766/ وین 16 سپتامبر 1803)

 

 شاگرد (سالییری) و (موتسارت) بود.با موتسارت دوستی نزدیکی پیدا کرد که در آخرین روزهای زندگیش هم از کنار بسترش دور نشد.حتی در همان شب پیش از مرگ موتسارت در کنارش بود و از دستورالعمل تمام کردن (رکوییم) یادداشت برمی داشت.به سبب این کوشش چشمگیر ، از او با احترام یا می شود.

کارهای اصلی : موسیقی کلیسایی ، حدود 20 اپرا و اپرا بوف ، یک کنسرتو کلارینت ، چند قطعه ی تنظیم شده برای ارکستر.


زیپولی دومنیکو(ZIPOLI_Domenico)

(پراتا ، فلورانس 15 اکتبر 1688/ کوردوبا ، آرژانتین 2 ژانویه ی1726)

 

 نوازنده ی ارگ.پس از آن که در کلیسای ژوزییت های رم پذیرفته شد به جرگه ی کشیشان پیوست و با کشتی به آمریکای جنوبی رفت.از 1718 تا زمان مرگ نوازنده ی ارگ کلیسای ژزوییت های کوردو بود.

کارهای اصلی : چند اوراتوریو و یک مجموعه ی بی نظیر از (سونات هایی برای ارگ و کلاوسن).


زیلنسکی میکولای(ZIELENSKI_Mikolaj)

( ؟ حدود 1550/ ؟ حدود 1615)

 

 نوازنده ی ارگ .از 1608 تا 1615 در (لوویکس) کاپل مایستر اسقف بارانوفسکی شد.زیلنسکی در بیشتر آثارش ، تحریر کردوبل ونیزی را اقتباس کرده است.او یکی از بزرگترین آهنگسازان لهستانی است.

کارهای اصلی : 121 ساخته ی مذهبی (موتت ، پسوم ، هیمن ، یک مانییفیکای بزرگ با سه کر و سه ارگ).


زینگارلی نیکولوآنتونیو(ZINGARELLI_NiccloAntoni)

(ناپل 4 آوریل 1752/ توره دل گرکو ، ناپل 5 مه 1837)

  از 1759 تا 1769 در کنسرواتوار (سانتا ماریا دی لورتو) در ناپل شاگرد (فنارولی) بود.از 1785( تا 1794) در میلان جایی که به لطف حمایت دوشس (بئاتریس) اتریشی تعداد قابل توجهی از اپراهایش را در (اسکالا) به اجرا گذاشت زندگی کرد و در 1792 کاپل مایستر کلیسای جامع شد.سپس از 1794 تا 1804 کاپل مایستر لورتو و از 1804 تا 1811 کاپل مایستر نمازخانه ی سیکستین در رم شد.ناپلئون پس از آن که پسرش را پادشاه رم کرد ، برای جشن های بزرگ در نواحی زیر تسلط خود دستور داد یک ته دوم در کلیسای (ین پی یر) را داد ، اما زینگارلی آنرا رد کرد.او را توقیف کردند و به پاریس بردند اما به دستور امپراتور که آثار وی را می ستود ، بلافاصله آزاد شد و مدتی در دربار امپراتور به خدمت پرداخت.در 1813 پس از بازگشت از پاریس مدیرکنسرواتوار ناپل و در 1816 کاپل مایستر کلیسای جامع شد. کارهای اصلی : مس های متعـدد ، اوراتوریو ، کانـتات ، 32 اپرای سـریو ، 6 اپرا بـوف ، 541 ساخته های غیرقابـل دسترس که در (سانتاکازا دولورتو) نگهداری مس شود و مربوط به مرکز خصوصی (آنوئلا دی لورتو) است که بازنویسی و بازسازی آن ممنوع است.




دیدگاه کاربران


ارسال دیدگاه

*
شماره تماس شما دیده نخواهد شد.
پست الکترونیکی شما دیده نخواهد شد.
*