بداهه‌نوازی: هنر اندیشیدن و اجرای موسیقی به طور همزمان.

موسیقی دانان جهان ژ

ژاک دالکروز امیل(JAQEUS_DALCROZE_Emile)

(وین 16 ژوییه ی 1865/ ژنو اول ژوییه ی 1950)

 

در پاریس شاگرد (دولیب) و در وین شاگرد (بروکنر) .دالکروز مبتکر روش (ژیمناستیک ریتمیک) بود.در 1914 انستینو (ژاک دالکروز) را در ژنو و مدارس (خوش آهنگی) یا (اوریتمی) را در اغلب پایتخت های جهان بنیان گذاشت.

کارهای اصلی : 4 اپرا ، آثار بزرگ کرال ، 2 کنسرتو ویلن ، 3 کوارتت زهی و مجموعه های بسیاری از آوازهای ملهم از موسیقی محلی سوییس.


ژاکه ولاگر الیزابت(JACQUET_DE_LA_GUERRE_Flisabeth)

(پاریس حدود 1660/ پاریس 27 ژوئن 1729)

 

 دختر و خواهر (کلود) و (نیکولا ژاکه) نوازندگان ارگ بود.در 1648 با (مارین دولاگر) نوازنده ی ارگ کلیسای (سن سورن) و سپس کلیسای (سنت شاپل) ازدواج کرد.او از 5 سالگی کلاوسن مس نواخت و در کودکی زیر حمایت (لویی چهاردهم) قرار گرفت و بخش اعظمی از آثار خود را به او هدیه کرد.(مادام دو مونتسپان) شخصا تعلیم و تربیت او را زیر نظر داشت.پس از ازدواج در (جزیره ی سن لویی) اقامت گزید و از 1705 تا 1716 در آنجا بطور منظم کنسرت اجرا می کرد.

کارهای اصلی : اپرای (سفال و پروکریس) ، پاستورال و باله هایی برای دربار، 16 کانتات فرانسوی ، 2 سوییت شامل قطعاتی برای کلاوسن ، 6 سونات در تریو، 6 سونات برای ویلن و کلاوسن.

آثار انتخابی : (تمام قطعات کلاوسن) (دارت).


ژانکن کلمان(JANEQUIN_Clemant)

(شاتولرو ؟ حدود 1480/ پاریس حدود 1558)

ارگ نواز (پواتو) و به نقل از (رونسار) مرید (ژوسکن) بود.تا 1529 اطلاعی از زندگی او در دست نیست.پس از این تاریخ  در (بوردو) آوازی برای جشن صلح (کامبره) ساخت.سپس در (آنرژ) اقامت گزید و تا 1549 در آنجا ماند.از 1534 تا 1537 در کلیسای جامع (آنرژ) استاد بود و تا 1548 تحصیلات خود را در دانشگاه این شهر ادامه داد.به توالی کشیش نوبت در 1532 و 1537 پدر خوانده ی فرزندان (ف.دوگوندی) شد.در 1549 در خیابان (سوربن) پاریس اقامت گزید.به دانشگاه (سوربن) رفت و آمد می کرد و موسیـقیدان دربار (دوک دوگیز) شد.تقریبا آخرین سالهای زندگیش را در دربار پادشاه گذراند.این موسیقیدان بـزرگ که اطلاعـات دقـیقی در مورد زندگیش نداریم ، با فروتنی زیست و در فقر درگذشت و تشییع جنازه ی او شـاهد براین مدعا اسـت.ژانکن پرچم دار بی چـون و چـرای مکتـب پاریس بود.

 آثـار آوازی که ترسـیم گر پوئم سنفونیک قرن شانزدهـم است .درتاریخ موسیقی آوازی مکان والایی دارد. آوازمشـهورترین (جنگ) که به (نبـرد مارینـیان) مشـهور اسـت (آ.گابریلی) برای یک مجموعه سازهای بادی به نام (آریای نبرد) تصنیف شد.

کارهای اصلی : دو مس به نامهای نبرد وخدای کور. مجموعه ای ازپسوم و آواز فرانسوی در 3و4 صدا .

آثار انتخابی :آواز (کایار) ، 4 آواز (کردر) ، 10 آواز (بالانشار) ، 20 آواز (راویه).


ژانو دو لسکورل(JEHANNOT_DE_LESCUREL)

( ؟ قرن سیزدهم/ پاریس ، حدود 1300 به درا آویخته شد).

 

 شاعر و یکی از پیشوایان (آرنووا) بود اما بکلی از بیوگرافی او بی اطلاعیم.

کارهای اصلی : (ویرله) ، بالادها و روندوهای مونودیک به استثنا یک روندو در 3 صدا که در دستنویس (رومن دوفوول) درج شده است.اشعار او در قرن نوزدهم زیر نام (34 آواز ، بالاد و روندو) به چاپ رسید.


ژالوفسکی آنتونی(SZALOWSKI_Antoni)

(ورشو 21 آوریل 1907/ ؟ )

 

 پسر (بونیچی ژالوفسکی) ویلن نواز بود.پس از آن که در کنسرواتوار ورشو به تحصیل پرداخت از 1931 تا 1936 به پاریس رفت و شاگرد (نادیا بولانژه) شد.از آن هنگام در فرانسه اقامت کرد و زیر نفوذ مکتب فرانسوی قرار گرفت.

کارهای اصلی : یک سنفونی ، یک کنسرتو برای سازهای زهی ، یک کنسرتو برای پیانو ، یک کنسرتو برای ویلن ، 3 کوارتت زهی وقطعاتی برای پیانو.


ژروز کلود(GERVAISE_Claude)

( ؟ / ؟ )

 

 ژروز در اواسط قرن شانزدهم در پاریس فعالیت می کرد ، در همانجا نیز (دانسری) های مشهور خود را به چاپ رساند.جز این هیچ اطلاعی از زندگی او در دست نیست.به نظر می رسد (دانسری) هایش را برای سازهای زهی و چوبی ساخته باشد اما هیچ نشانی از ترکیب سازها در آن ها دیده نشده است.

اثر انتخابی : 3 (برانسله) (پ.شایه).


ژروه شارل اوبر(GERVAIS_Carles_Hubert)

(پاریس 19 فوریه ی 1671/ پاریس 15 ژانویه ی 1744)

 

 مباشر موسیقی دوک ارولئان بود.خود یک آماتور چیره دست بود.آثار ژروه این موسیقیدان برجسته ی دربار ، با جذابیتی ساده نشان از دوره ای (رژانس) دارد.

کارهای اصلی : 4 اپرا ، موتت هایی در 45 جلد دستنویس ، کانتات ، آریا.

اثر انتخابی : پسوم (اگزودیات ته) (مارتینی).


ژوبر موریس(JAUBERT_Maurice)

(نیس 3 ژانویه ی 1900/ نزدیک باکارا در جنگ 19 ژوئن 1940 کشته شد.)

 

 پیش از آن که خود را کاملا وقف موسیقی کند ، وکیل بود.در (پاته سینما) رییس موسیقی شد و با (رنه کلر) ، (دوویویه) و(کارنه) همکاری می کرد.

کارهای اصلی : اپرای مجلسی (قاچاق) ، باله ی (روز) ، بالاد و سوییت فرانسوی برای ارکستر با اقتباس از (پگی).تعداد زیادی موسیقی فیلم از آن ها : (اسکله ی مه آلود) و (آخرین میلیاردر).


ژوسکن دپره(JOSQUIN_DES_PRES)

( ؟ / کونده سورلسکو 27 اوت 1521)

 

تعلیمات پایه را در کالج (سن کوانتین) کسب کرد ، سپس شاگرد یا دست کم مرید (اوکگهم) شد و زیروبم های سیستم قدیم تناسب واصول تقلید کانونیک را از وی آموخت.سبک کار ژوسکن با تمایل به مکتب (اوبرشت) و (بوزنوا) مشخص شده است.ژوسکن در (دوئو) میلان و سپس نمازخانه ی اسقفی رم حرفه ی خود را در مقام خواننده آغاز کرد ، سپس مدتی استاد کر کلیسای جامع (کامبره) و (سن کوانتین) شد.خط سیرو تاریخ های سفرهای او به فنلاند و ایتالیا به ویژه برای استخدام خواننده در بیوگرافی او به دقت ذکر نشده است.ژوسکن ده سال آخر عمر خود را در مقام عضو شورای اسقفی در (کوندره سورلسکو) گذراند.

آثار ژوسکن جهان را تا زمان ظهور (رولاند دولاسو) و (پالسترینا) شگفت زده و به هیجان آورد اما پس از آن تا اواخر قرن هجدهم بکلی به بوته ی  فراموشی سپرده شد.این نابغه ی موسیقی نه تنها از جهت مهارت در فن کنتر

پوان از پیشینیان خود برتری جست بلکه نخستین کسی بود که با کیفیت ملودی ها و نحوه ی توصیفش تحسین اوکگهلم را برانگیخت.ژوسکن ادامه دهنده ی راه دوفی  بود.کارهای اصلی : 19 مس ، 129 موتت ، هیمن ، پسوم ، 86 قطعه پروفان مشتمل بر آوازها.

آثار انتخابی : مس (هرکول دوکس فراریو) (آواز خوان های سن اوستاش) ، (موتت وییرژ) (یورگن).


ژولیوه آندره(JOLIVET_Andre)

(پاریس 8 اوت 1905/ پاریس 20 دسامبر 1974)

ابتدا نقاشی و نواختن ویلنسل را آموخت.پیش از آن که خود را کاملا وقف موسیقی کند به فکر تاتر افتاد و نمایشات دراماتیک را به صحنه می آورد.تحصیلات موسیقی اش از مدرسه آغاز شد و از 1927 تا 1932 به کمک (پل لوفلم) و از 1930 تا 1933 به یاری (ادگار وارز) تحصیلات خود را پی گرفت.نخستین استادش وی را با لیبرالیسمی زیبا و بی مانند و دومی که پیشرو موسیقی (تجربی) بود ژولیوه را با قوانین (آکوستیک) و جادوی ارکستراسیون آشنا کرد.در 1935 پس از پایان تحصیلاتش یک اثر استادانه و انقلابی با روشی بسیار شخصی به نام (مانا) تصنیف کرد که سوییتی مشتمل بر شش قطعه ی کوتاه برای پیانو بود و پس از مدتی کوتاه در یکی از نخستین کنسرتهای (اسپیرال) به اجرای عمومی گذاشته شد.این تشکیلات برای موسیقی مجلسی که بنیانگذارانش (مسیان) و (لسور) بودند ، سال بعد به لطف دخالت (ایوبودریه) بانی تولد گروه (فرانسه ی جوان) شد.چهار موسیـقیدان جوان

مقصـودی مگـر دفـاع از ارزش های معنـوی در استقـلال کامل هنر زیباشـناس نداشتند.نخسـتین کنسـرت (فرانسه ی جوان) در ژوئن 1936به مدیریت (دزورمییر) و سرپرستی (دوامل) ، (موریاک) و (والری) اجرا شد.تحقیقات ملودیک ، هارمونیک و ریتمیک ژولیوه نفوذ عمیقی بر تحول سبک (مسیان) گذاشت.در 1943 ، از ژولیوه دعوت شد موسیقی (اونه گر) در (کمدی فرانسز) را رهبری کند ، پس از چندی به مدت پانزده سال از 1945 تا 1960 مدیر موسیقی (کمدی فرانسز) شد.از 1960 به بعد در (اکس دوپروونس) یک کنسرواتوار بین المللی تابستانی برای تحصیلات عالیه موسیقی را رهبری کرد.

از 1938 به بعد ژولیوه تمایل یافت خصوصیات اصیل و کهن را به موسیقی بازگرداند و با آثاری چون (مانا) (مانا قوه ایست که ما را در موهومات مانوسمان فرو می برد.) ، (5 رقص مذهبی) ، (کوسموگونی) (یا فرضیه ی پیدایش جهان – م ) و دیگر آثار مقصود خود را واقعیت بخشید.

کارهای اصلی : اپرابوف (دولورس) ، اوراتوریو (حقیقت ژان) ، یک مس برای صدا ، ارگ و تمبور ، سوییت مذهبی برای صدا ، ابوآ ، ویلنسل و هارپ ، سه (مرثیه برای سرباز) برای صدا و ارکستر مجلسی ، پوئم هایی برای ارکستر آوازی ، آثار سنفونیک مشتمل بر 5 رقص مذهبی ، (کوسموگونی) ، سوییت (آنسوی اقیانوس) و 2 سنفونی.کنسرتوهایی برای پیانو ، (آنتیگیون) ، (مانا) ، و 2 سونات برای پیانو ، یک کوارتت زهی.

آثار انتخابی : کنسرتو برای هارپ (لاسکین) ، برای پیانو (آنترومون) ، برای فلوت (رامپال) ، برای ویلنسل (روستروپوویچ) ، برای ترومپت (آندره) ، سونات های پیانو (واین برگ).


ژوملی نیکولو(JOMMELLI_Niccolo)

(آورسا ، نزدیک ناپل 10 سپتامبر 1714/ ناپل 25 اوت 1774)

 

در ناپل شاگرد (پروتا) و (لئو) بود.در 1737 نخستین اپرایش (اشتباهات عشاق) د ر(تاتر نوئوو) به اجرا در آمد.سپس آثارش در ونیز جایی که رییس کنسرواتوار (اینکو رابیلی) شد ، تورین ، پادوا ، بولونیا و رم با محبوبیت بی نظیری مواجه شد.در 1749 به وین سفر کرد و درآنجا پنج اپرای جدید خود را به اجرا گذاشت.در بازگشت از وین استادیار نمازخانه ی اسقفی شد و شروع به تصنیف موسیقی مذهبی کرد.از 1754 تا 1769 کاپل مایستر دوک (وورتمبرگ) در اشتوتگارت شد.در این مدت یک پاسیون ، یک رکوییم و چندین اپرای جدید ساخت و تکینیک خود را در رویارویی با مکتب آلمان با تحریری پیچیده تر وساختی قابل هضم تر کمال بخشید.در 1769 برای همیشه به ناپل برگشت اما آثار جدیدش با بی تفاوتی مواجه شد.با این جال موتسارت در تمرین واجرای (آرمیدای از دست رفته) شرکت کرد.

آثار ژوملی با اصالت در الهام ملودیک به ویژه در ساخته های مذهبی اش و یک قریحه ی بی نظیر دراماتیک نیز پرباری تنظیمات ارکستری ، مشخص می شود. کارهای اصلی : یک پاسیون ، 2 اوراتوریو ، آثار متعدد مذهبی از آن ها : یک رکوییم و یک میزرر ، نزدیک به 170 اپرا که بیشتر (سریو) هستند.


ژایراک کارل بولسلاو(JIRAK_Karel Boleslav)

(پراگ 28 ژانویه ی 1891/ ؟ )

 

 شاگرد (نوواک) و (فورستر) و رهبر ارکستر در اپراهای (هامبورگ) و (اوستراوا) بود.استاد کنسرواتوار پراگ و رییس موسیقی رادیو چکسلواکی بود.در 1947 به ایالات متحد آمریکا پناهنده شد.

کارهای اصلی : 2 اپرا ، پسوم 23 ، 5 سنفونی ، سرناد برای سازهای زهی ، راپسودی برای ویلن و ارکستر ، سکستورئو زهی با همراهی کنترآلتو تنها ، سونات های پیانو ، ویلن و پیانو ، ویلن آلتو و پیانو ، ملودی ها.


ژیروس فرانسوا(GIROUST_Francois)

(پاریس 1738 / ورسای 28 اوت 1799)

 

 کاپل مایستر (لویی شانزدهم) و مباشر موسیقی دربار بود.با این حال در جشن های انقلابی 1793 یک (سرود برای ورسای) ساخت.

کارهای اصلی : مس ، موتت ، پسوم ، اوراتوریو ، یک اپرا به نام (تلف).


ژیگو اوژن(GIGOUT_Eugene)

(نانسی 23 مارس 1844/ پاریس 9 دسامبر 1925)

 

 شصت و دو سال نوازنده ی ارگ کلیسای (سن اوگوستن) بود.در مدرسه ی (نیدرمایر) شاگرد (سن سان) بود که او نیز به نوبه ی خود استاد (فوره) و (مساژه) شد.در 1911 به جانشینی (گیلمان) استاد کنسرواتوار شد.

اثر انتخابی : (توکاتا) (م.کل.آلن).


ژیگو نیکولا(GIGAULT_Nicolas)

(کلی 1624 یا 1625/ پاریس حدود 1707)

 

 در کلیسای (سن اونوره) ، (سن نیکولا شان) و (سن مارتین د شان) نوازنده ی ارگ بود.دو پسر داشت که هر دو نوازنده ی ارگ بودند.ژیگو یکی از استادان (لولی) بود.

کارهای اصلی : 2 مجموعه (نوئل واریه) برای ارگ و کلاوسن و یک (کتاب ارگ).


ژیل ژان(GILLES_Jean)

(تاراسکون 1669/ آوینیون 5 فوریه ی 1705)

 

 در (اکس آن پوونس) ، (تولوز) و (آوینیون) کاپل مایستر بود.او به سبب تصنیف (مس مردگان) که در مراسم تدفین (لویی پانزدهم) و (رامو) نواخته شد ، مشهور شد.

کارهای اصلی : مس و موتت.

آثار انتخابی : (مس رکوییم) (فرمو) ، (ته  دوم) (مارتینی).


ژیلسون پل(GILSON_Paul)

(بروکسل 15 ژوئن 1865/ بروکسل 13 ، آوریل 1942)

 

 در جراید (لوسوار) ، (دیاپازون) و (لومیدی) منتقد موسیقی بود.در 1924 (مجله ی موسیقی بلژ) را بنیان گذاشت.شاگرد (ژوائر) بود و در کنسرواتوار (بروکسل) و (آنور) استاد هارمونی شد.سپس در همانجا ناظر تعلیمات موسیقی شد.ژیلسون یکی از بزرگان مکتب فلاماند بلژ است.

کارهای اصلی : اپرا و باله ، اوراتوریو از آنها : (فرانچسکا داریمینی) و آثار عظیم سنفونیک.


ژیمانوفسکی کارول(SZYMANOWSKI_Karol)

(تیموشووکا ، اکراین ، 6 اکتبر 1882/ لوزان 29 مارس 1937)

    تحصیلات موسیقی خود را نزد پدر و عمه اش که آماتوری بی نظیر بود آغاز کرد و زیر نظر (توسکوفسکی) در ورشو به پایان رساند.در آنجا با رهبر ارکستر(گ.فیتلبرگ) و نوازنده ی پیانو(آ.روبینشتاین) (که مدافعین فعال آثار او شدند) پیوند دوستی یافت طرفدار جنبش موسیقی (لهستان جوان) شد که می خواست علیه سنت گرایی و بی حرکتی هنری در لهستان قد علم کند.محل تجمع این موسیقیدانان جوان برلین بود.ژیمانوفسکی به مدت دو سال از 1906 تا 1908 در برلین اقامت گزید و در آنجا با موسیقی واگنر و اشتراوس که نفوذ اینان در (نخستین سنفونی) او بسیار محسوس است ، آشنا شد.او که با عدم درک شنوندگان لهستانی مواجه شد ، تصمیم گرفت مدتی (1912-1914) در وین جایی که دوستش (فیتلبرگ) رهبر ارکستر(اپرای وین) شده بود ، زندگی کرد.در آنجا (پتروشکا) اثر (استراوینسکی) و آخرین آثار (دوبوسی) و (راول) را شنید: این موسیقیدانان او را شیفته کردند وبکلی وی را از بت های آلمانی و حتی (اسکریابین) که (دومین سنفونی ) ژیمانوفسکی ملهم از آثار او بود ، روی گردان کردند.

به نفوذ (استراوینسکی) و موسیقی فرانـسوی به زودی نفوذ موسیقی محلی لهستان نیز افزوده شد ، شـاهد این مدعـا باله ی (هارنازی) است.در 1919 پس از سفرهای بی شمار برای همیشه اکراین را به قصد ورشو جایی که در 1926 رییس کنسرواتوار شد ، ترک کرد.اما ابتلایش به سل ریوی سبب شد در 1929 برای معالجه ی خود ، استعفا دهد.به رغم معالجات طولانی در (زاکوپان) (در تاترا) سپس در (کان) ، (گراس) ، (داوو) و (لوزان) این بیماری او را از پای درآورد.او پس از شوپن بزرگترین آهنگساز لهستانی ، خالق یک هنر سنفونیک لهستانی و رهبر مکتب مدرن لهستان بود.

کارهای اصلی : 2 اپرا ، 2 باله ((هارنازی) و یک باله مضحک و عجیب به نام (ماندراگورا) برای (تازه به دوران رسیده)) ، آثار بزرگی برای تکنوازی ، کر و ارکستر از آن ها : یک (استابات ماتر) بسیار زیبا ، 3 سنفونی از آنها : (سومین) باهمراهی کر ، 2 کنسرتو ویلن و یک (سنفونی کنسرتانت) برای پیانو و ارکستر ، 2 کوارتت زهی ، (میت) ها برای ویلن و پیانو که شامل اثر مشهورش به نام (چشمه ی آرتوز) است ، 3 سونات و ساخته های دیگر برای پیانو شامل 16 اتود ، 22 مازورکا و دیگر ، ملودی های  بی شمار.نیز چند اثر ادبی.

اثر انتخابی : (استابات ماتر) و (سنفونی شمارهی 3) (روویکی).




دیدگاه کاربران


ارسال دیدگاه

*
شماره تماس شما دیده نخواهد شد.
پست الکترونیکی شما دیده نخواهد شد.
*